Vaccin - ja eller nej?

Datum 2009-11-05 Klockslag 14:28:29

Mamma hade bokat in en tid för vaccination mot svininfluensan idag, vilket jag inte känt mig helt hundra på. På vägen dit kände jag tvärt nej eftersom jag läste att folk tydligen mått förjävligt senare på kvällen. Just idag är inte det en superbra idé eftersom att jag har klass med K&K ikväll.

 

Jag har nu en tid inbokad imorn förmiddag, men jag känner mig fortfarande lite freakad... Blev nämligen jättesjuk av ett annat vaccin som jag tog för typ ett år sedan. Plus att man läst diverse anledningar att inte ta det. Okända biverkningar o.s.v. Å andra sidan ungås jag dagligen med massor av människor, jag åker kommunalt och blir utsatt för bakterier (som jag inte ens vill tänka på) hela tiden.

 

Sen blir jag förbannad på Aftonbladet och Expressen som bara är rena j-vla skvallertidningar och som lever av att folk hypar. Klart att dom vill få alla att tro att vi snart kommer att dö i en fruktansvärt hemsk epedemi. "Fyra personer har dött i svininfluensan!!!" Ja, fast det dom inte berättar är att alla hade andra svåra sjukdomar samtidigt och att svininfluensan kanske var en bidragande faktor. Senaste snubben dog i en hjärtattack, men det stod inte förrän längst ner i artikeln, efter att dom hypat med hur farlig influensan är.

 

Men jag säger inte att jag är helt emot. Visst vore det skönt att slippa gå runt och oroa sig för att bli smittad. För influensa i vilken form det nu är, är ju faktiskt inte överdrivet skoj att ha. Men tänk om biverkningarna är värre? Fast det kanske inte kommer fram förrän om ett halvår/ett år. Kollade precis på en avhandling från Leif Arnold, frilansskribent – analytiker inom Miljö/Hälsoskydd/Energi
C/o Center för Miljö- och Energiforskning Sverige AB
, som skickats till regeringen där han avråder starkt till att sluta vaccinera folk. Plus att det dessutom förbjudits i Schweiz.

 

Jag står som sagt mittemellan just nu... Vad tänker ni?

 


Kommentarer
Postat av: jennie

ikke. :) jag ska inte göra det iaf. men det är upp till var o en.

2009-11-05 @ 15:45:36
URL: http://failsafe.blogg.se/
Postat av: Peter Ingestad

En riktig fjolla har minsann tröttnat på hysterin och tycker alltihop är löjligt. Jaha. Nå, så är det ingen fara då.



http://lizzies.se/2009/11/05/nu-har-det-blivit-lojligt/



Nu börjart vi se facit. Många är svårt sjuka, och antalet växer. Kom sedan i håg, att vi kan vänta den tredje och allvarligaste vågen runt februari-mars. Självklart skall man vaccinera sig. Flertalet svårt sjuka är redan vaccinerade. Man skall komma ihåg att vaccineffekten tar åtminstone ett par veckopr på sig medan epidemin nu sprids mycket snabbt, och för övrigt vet vi mycket litet om hur effektivt vaccinet är.



Myndigheterna och regeringen har möjligen varit naiv, men har åtminstone haft god vilja. Vad som behöv er göras är ju uppenbart, nämligen att genast stänga alla skolor, och så¨många arbetsplatser som möjligt, för att hejda epidemin tills vaccinationerna hunnit i kapp. På så sätt kan vi motverka produktionens fördröjningar, och realisera "pappersprodukternas" intentioner. Dessa har åtminstone varit goda. Det är bättre att göra något konstruktivt än att bara komma med kritik.

2009-11-05 @ 17:11:46
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/
Postat av: Therese

Kom in på din sida då jag sökte om vaccin på google. Har också en enorm beslutångest och vet inte riktigt hur jag ska göra. Har astma så är i en riskgrupp så är därför jag funderar på att ta den. om jag inte hade varit med i en riskgrupp skulle jag nog inte ens ha funderat på att ta den.

2009-11-06 @ 09:45:46
URL: http://tiingeliingg.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Celina
Årskull: Gissa! ;)
Bor: I min 37:a på Gärdet
Sysslar med: Egenföretagare och frilansar som dansare och koreograf. Undervisar i dans på bl.a. Lidingö och Balettakademien i Stockholm. Håller också lite på med musik i olika projektformer.
I min blogg: Här hittar du allt från dans, musikvideoinspelningar, träning och kost till kläder, mode och annat ytligt. ;) Det som händer mig och saker jag gillar/inte gillar hittar ni här helt enkelt.
Motto: "Fake it 'til you make it"

Våra vänner:
Celina Rydéns blogg
Naglar i Stockholm - CelinasNaglar
Ida Warg - Sveriges bästa träningsblogg
Musikstuio i Stockholm, mixning och mastering
Kalasfabriken - Coverband
Webbdesign, Googleoptimering i Stockholm
Avslappningsmusik och Meditationsmusik


RSS 2.0