Lite träningsvanor

Datum 2010-06-13 Klockslag 16:28:27
Fick som sagt den här kommentaren för några dagar sen som jag tänkte försöka svara så gott jag kan på nu;

kan inte du skriva hur mycket du tränar på sats ungefär? Alltså hur länge du kör kondition och vad isåfall (cykel, löpband) eller ja, allmänt bara :)

2010-06-10 @ 22:27:49

Just nu tränar som sagt med min PT som heter Robin Geary. Tror att vi är inne på åtta-nio gånger nu. Vi träffas två gånger i veckan och då är det ju han som har planerat in dagens träning. Varje pass består av en timma och vi börjar med uppvärmning i ca 7-8 min (crosstrainern eftersom jag inte kan springa löpband pga av mitt knä), sen kör vi styrka och sista kvarten får jag gå på löpbandet för att varva ner i fem min och så avslutar vi med stretch. Mer än så behöver man inte per gång för att få ett bra resultat.

Det jag gjorde fel när jag tränade själv var att jag kunde stanna på gymmet i 2-3 timmar och köra hela kroppen, ca 3 ggr i veckan. Detta är verkligen inte supersmart eftersom vilan är minst lika viktig när det kommer till styrketräning. När man tränar så bryter man ner muskeln (den går "sönder" lite) och under vilan jobbar den upp sig och blir starkare. Börjar man träna samma muskel innan den hunnit läka helt så blir man bara svagare och svagare för varje träningspass - du blir övertränad.

Viktigt att komma ihåg är alltså att kvalitéten är viktigare än kvantiteten.


Man brukar dela in kroppen i tre delar - underdel, baksida och framsida. Helst vill Robin att jag tränar tre ggr i veckan, men eftersom jag inte haft tid så har vi fått dela upp det på två gånger istället. Så om man t.ex. tränar ben på tisdagen så är det viktigt att man inte tränar ben igen på fredagen. Varje muskel bör ha minst en veckas vila.

Vad gäller kondtion så har vi inte kommit dit än. =) När mina PT-träningar tar slut så har jag planerat att styrketräna två ggr i veckan (en timmar per gång) och dessutom lägga till en dag med bara kondition. Och som sagt pga av mitt knä så väljer jag att köra crosstrainern. Därför är det också viktigt att Robin är med första gången för att testa hur pass hårt jag kan pressa mig själv så att jag vet det sen när han inte är med.

Hoppas att du fått lite svar på det du undrade. =) Uppdaterar så klart mer när vi börjat med konditionsträningen också. Fråga gärna mer annars om det är nåt jag missat!

 

Hetingar.... ;)

Hrm...




Kommentarer
Postat av: J

Tack för svaret :) insåg precis att jag gör fel. Började precis gymma eftersom dansen är slut, kör minst 2 timmar 5 gånger i veckan. Ska nog ta och skaffa mig en PT jag med :)

2010-06-13 @ 18:06:50

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Celina
Årskull: Gissa! ;)
Bor: I min 37:a på Gärdet
Sysslar med: Egenföretagare och frilansar som dansare och koreograf. Undervisar i dans på bl.a. Lidingö och Balettakademien i Stockholm. Håller också lite på med musik i olika projektformer.
I min blogg: Här hittar du allt från dans, musikvideoinspelningar, träning och kost till kläder, mode och annat ytligt. ;) Det som händer mig och saker jag gillar/inte gillar hittar ni här helt enkelt.
Motto: "Fake it 'til you make it"

Våra vänner:
Celina Rydéns blogg
Naglar i Stockholm - CelinasNaglar
Ida Warg - Sveriges bästa träningsblogg
Musikstuio i Stockholm, mixning och mastering
Kalasfabriken - Coverband
Webbdesign, Googleoptimering i Stockholm
Avslappningsmusik och Meditationsmusik


RSS 2.0