Svar på tal

Datum 2009-11-21 Klockslag 15:00:50
Postat av: Linnea

Kan inte du skriva ett inlägg om vad du jobbar med? asså vad du får din inkomst ifrån?
och vilken utbildning du har gått för att komma dit? Jag ska välja gymnasium nu och vill gärna veta :)

2009-11-19 @ 16:29:33



Ja men då tar vi det från början tycker jag! =)

Jag gick alltså Gångsätra Gymnasium på Lidingö, program sam-sam. Frutansvärt tråkig linje, men man får iaf allt man behöver för att kunna plugga vidare om man nu vill det (vilket jag inte gjort än). Men jag la också till lite roligare klasser som ensemble, musikproduktion & ljudteknik, m.m för att piffa upp det lite. ;) När jag valde gymnasium hade jag inte en blekaste aning om vad jag ville "bli när jag blev stor". Det gjorde i sin tur att jag "safade" och hoppade på ett gymnasium som låg relativt nära där jag bodde och sen valde jag sam-sam just för att det mest är som en fortsättning på grundskolan.

(visst är vi heta..? ;) )


När jag till slut tog studenten tog jag sommarlov och började sen jobba på Hotel J's frukostbuffé ute i Nacka Strand. Detta skulle visa sig vara det absolut sämsta jobbet för mig. Jag var tvungen att gå upp kl. 04.30 varje morgon och var klar kl. 12.30 på dagen. Jag var pisstrött hela dagen och gick bara runt och fasade för nästa morgon, sen var det bara att gå upp igen och åka iväg till jobbet (vilket tog över en timma).

Sjävla jobbet i sig var det absolut inget fel på! Skulle faktiskt säga att det var rätt så kul! Men överdrivet tidiga mornar flera gånger i veckan månad ut och månad in... nej tack..! Jag varade ute i Nacka i en månad.

Efter det fick jag tidsanställning på ett café i Gamla Stan. Hrm... tänker inte ta den historien här. Jag blev kvar i tre månader (inte längre tack och lov).

På cafét träffade jag en toksöt tjej som heter Linda. Hon hade precis flyttat in i Torsvikssvängen (ligger väldigt nära mig) och tipsade om ett ställe i källaren i hennes hus där dom utbildade nagelteknologer som gjorde gratis naglar. Vi gick dit och jag blev hooked. Och inte bara på att naglar - nej, jag ville göra naglar!

I början av 2005 gick jag en tre månader lång utbildning för att bli nagelteknolog och gick ut med toppbetyg! ;) (faktiskt sant) Direkt efter började jag på en salong som heter Nailpower som ägs av den svenska distributören av märket "Calgel" som jag jobbar med.

I samband med att jag började jobba på Nailpower så startade jag också mitt företag samma år. Inte många som kan säga att det varit egenföretagare sen 19-års ålder. ;) Jag hyrde in mig på salongen under nio månader och bestämde mig sedan för att fortsätta på annat håll. Att mer ha det som yrke vid sidan av eftersom jag började få inflammation i händerna då jag ofta hade arbetsdagar från kl. 10 till 20 på kvällen (utan paus).

 

Som nalgeteknolog har jag nu ca. 4,5 års erfarenhet och jobbar fortfarande med det så det är bara att ni hör av er om ni är intresserade! =)

 

Parallellt med allt det här har jag haft inkomst först från GT Vikingarna där jag jobbade som tränare 2000-2006. Ni kan läsa mer om det HÄR och HÄR. Och från 2005 har jag jobbat på Lidingö Danscenter och nu sen 2008 på Balettakademien. Det är från dom två skolorna jag får större delen av inkomst. Utöver det jobbar jag ju också som frilansande dansare och koreograf och det är där man kan dra in the big money! ;) Där gäller det att utveckla sin egen dans och jobba på kontakter helt enkelt. Det är inte lätt, men det är otroligt kul! =) Det gäller att vara väldigt kreativ och driven.

 

Under VT- 2008 och HT- 2009 gick jag ju också "Daglinjen" på Lasse Kühlers som är en otroligt bra utbildning om man behöver jobba på att få en bra grund, vilket jag kommer ha med mig hela livet!

 

 

Så när det häller gymnasieval så tycker jag att du ska ta det som känns bäst nu. Du kommer förmodligen ändra dig en miljard gånger om vad du vill jobba med under tiden och det går alltid att läsa till ämnen om det skulle vara nåt som fattas sen när du är klar.

 

Lycka till! =)


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Celina
Årskull: Gissa! ;)
Bor: I min 37:a på Gärdet
Sysslar med: Egenföretagare och frilansar som dansare och koreograf. Undervisar i dans på bl.a. Lidingö och Balettakademien i Stockholm. Håller också lite på med musik i olika projektformer.
I min blogg: Här hittar du allt från dans, musikvideoinspelningar, träning och kost till kläder, mode och annat ytligt. ;) Det som händer mig och saker jag gillar/inte gillar hittar ni här helt enkelt.
Motto: "Fake it 'til you make it"

Våra vänner:
Celina Rydéns blogg
Naglar i Stockholm - CelinasNaglar
Ida Warg - Sveriges bästa träningsblogg
Musikstuio i Stockholm, mixning och mastering
Kalasfabriken - Coverband
Webbdesign, Googleoptimering i Stockholm
Avslappningsmusik och Meditationsmusik


RSS 2.0