En missbrukares bekännelser

Datum 2009-05-05 Klockslag 09:11:36
Vet ni vilket läkemedel i Sverige som är det absolut mest beroendeframkallande?


Nässpray.


Det här vet jag mer än väl, eftersom jag själv varit hooked i säkert över tio år... kanske femton... har ingen riktig koll... Har mitt första minne av nässpray redan när jag var fyra, fem år, men det var inte förrän jag hade möjlighet att köpa själv som jag blev beroende på "heltid" (kanske var runt 12).

I hela mitt liv har jag smusslat med det här. Bara vissa enstaka nära har fått veta hur pass illa det är. För ca ett år sedan var det som värst, jag tog nässpray säkert fler än tio gånger per dag och fick rena panikattacker om jag inte hade min nässpray i närheten.

Ni kanske tycker att det här låter lite komiskt, liksom beroende av nässpray, va?? Men det är faktiskt rätt så allvarligt. Man förstör alla slemhinnor i näsan, fräter upp hela bihålesystemet, blöder näsblod från ingenstans,tappar smak, och lukt o.s.v.

Men jag måste ändå säga att jag kommit en väldigt lång bit på vägen sedan förra året. Jag verkligen kämpat och fick först sätta upp mål med timmar, typ "idag måste det gå 3 timmar mellan varje gång" och sedan successivt öka det för varje dag. Efter ett tag bytte jag till barn-nässpray och nu har jag till och med kommit så långt att jag bara använder bäbis-nässpray innan jag går och lägger mig. Problemet är ju bara att jag fortfarande har jättesvullna näsgångar och har väldigt svårt att andas på dagarna, men framförallt nätterna.

Igår bestämde jag mig i alla fall för att sluta helt och jag har haft en ren jävla helvetesnatt. Så fort man ligger vågrätt med kroppen så sväller näsgångarna upp så mycket att det är praktiskt taget omöjligt att andas alls. Känns som att stoppa upp tjock bomull i näsan helt enkelt. Därför har jag sovit halv om halvt upprätt hela j-vla natten och låtit som Darth Vadar's kusin!

MEN JAG KLARADE DET!!!! Visst, jag har ungefär fått en-två timmars sömn i natt, så jag är ju lite orolig för hur den här dagen ska gå...

Tänkte att jag skulle uppdatera om mitt beroende och hur jag tar mig igenom det. Vet att det är väldigt många därute som är i precis samma sits som jag, så jag hoppas att det kanske hjälper någon. Sen skriver jag ju också för min egen skull. Gör jag det offentligt så blir det liksom svårare att "fuska". ;)

Men nu ska jag till skolan och ha lyrisk jazz, balett och tåskor!!! En väldigt rolig dansdag med andra ord! =)


Kommentarer
Postat av: Stina

Du kommer klara det!!! Erik slutade ju förut också.. det låter inge roligt, men kämpa på :)



Pussåkram

2009-05-05 @ 14:56:50
URL: http://barbastina.blogspot.com
Postat av: jossan!!

know your feeling honey!! Om du klarar det så ska jag också ge det ett försök. frågan är, pallar man?? lycka tilL!!

2009-05-05 @ 17:52:30
Postat av: Celina

Svar Jossan: Ja det är skönt att någon verkligen vet vad det är man går igenom. Om jag klarar det så klarar du det, and I will help you! =)

2009-05-05 @ 23:17:07
URL: http://schlaijna.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Celina
Årskull: Gissa! ;)
Bor: I min 37:a på Gärdet
Sysslar med: Egenföretagare och frilansar som dansare och koreograf. Undervisar i dans på bl.a. Lidingö och Balettakademien i Stockholm. Håller också lite på med musik i olika projektformer.
I min blogg: Här hittar du allt från dans, musikvideoinspelningar, träning och kost till kläder, mode och annat ytligt. ;) Det som händer mig och saker jag gillar/inte gillar hittar ni här helt enkelt.
Motto: "Fake it 'til you make it"

Våra vänner:
Celina Rydéns blogg
Naglar i Stockholm - CelinasNaglar
Ida Warg - Sveriges bästa träningsblogg
Musikstuio i Stockholm, mixning och mastering
Kalasfabriken - Coverband
Webbdesign, Googleoptimering i Stockholm
Avslappningsmusik och Meditationsmusik


RSS 2.0